1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

 

 

Szanowny Pan
Tadeusz Truskolaski
Prezydent Miasta Białegostoku
ul. Słonimska 1
15-950 Białystok

 Szanowny Panie Prezydencie.

 Jako gospodarz miasta jest Pan odpowiedzialny za kreowanie jego pozytywnego wizerunku i potencjału turystycznego. Łączy się to z dbałością o estetykę przestrzeni publicznej. Dlatego też, jako mieszkańcy i działacze białostockich organizacji pozarządowych, zwracamy się do Pana z apelem o okiełznanie reklamowego chaosu w Białymstoku.

Nie odmawiamy przedsiębiorcom oraz właścicielom nieruchomości prawa do informowania o świadczonych przez siebie usługach, jednakże korzystanie z niego musi podlegać kontroli. Istnieją co prawda stosowne przepisy prawne, ale bardzo często pozostają one martwe. W rezultacie, na ulicach naszego miasta mamy do czynienia z wizualnym bałaganem.

Nieuporządkowane oraz nielegalne reklamy szpecą miejski krajobraz, negatywnie wpływają na samopoczucie ludzi i zawłaszczają przestrzeń publiczną. Ekrany LED przy ulicach dekoncentrują kierowców, a billboardy na lawetach zajmują miejsca parkingowe, ograniczają widoczność i stanowią sposób na uniknięcie opłat za umieszczanie reklam w pasie drogowym.

Wielkie płachty zasłaniają architekturę, także tą bardzo wartościową. Obiekty takie jak Kościół pw. Świętego Rocha, Dom Handlowy “Central” czy dawny Dom Handlowy “Nowy” stanowią istotne punkty na architektonicznej mapie Białegostoku i postrzegane są przez mieszkańców jako symbole naszego miasta. W związku z tym nie powinny służyć za wielkoformatowe nośniki reklamowe.

Istnieje wiele przykładów z kraju i całego świata, na których można się wzorować i które stanowią dowód na to, że walka z reklamowym chaosem jest możliwa. Gotowe rozwiązania można zaczerpnąć chociażby z Krakowa, gdzie Stare Miasto zostało objęte strefą parku kulturowego, Łodzi, w której plastyk miejski skutecznie walczy z reklamami na ulicy Piotrkowskiej, czy Olsztyna, gdzie wprowadzana jest tzw. Biblioteka Wizerunku - zbiór uchwał i regulacji określających metody zarządzania estetyką przestrzeni publicznej. Poznań z kolei, dzięki konsekwentnym działaniom magistratu, rozprawił się z billboardami na lawetach.

W związku z powyższym, liczymy na podjęcie zdecydowanych kroków, mających na celu okiełznanie reklamowego chaosu. Apelujemy o:

  • powołanie plastyka miejskiego, który będzie sprawował nadzór nad estetyką przestrzeni publicznej, w tym nad rozmieszczeniem w niej reklam i szyldów;
  • konsekwentne egzekwowanie przepisów prawa i stosowanie surowych kar wobec osób i podmiotów eksponujących nielegalne reklamy;
  • uwzględnianie regulacji dotyczących reklam, szyldów i elewacji w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, tak jak zrobiono to dla części Śródmieścia;
  • walkę z billboardami na lawetach i ekranami LED w pasie drogowym;
  • podjęcie dialogu z mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi w celu wypracowania mechanizmów chroniących Białystok przed wizualnym bałaganem.

 Białystok, dn. 11.07.2014 r.


W CELU WERYFIKACJI PODPISU WYMAGANE JEST KLIKNIĘCIE W LINK, KTÓRY ZOSTANIE PRZYSŁANY NA PODANY W FORMULARZU PETYCJI ADRES E-MAIL.

[*] pole wymagane
[1] pole niewidoczne publicznie
Imię i nazwiskoMiastoZawódUwagi
Agata Lisowska
Białystok
studentka
Bogdan Pszonak
Białystok
architekt
Radek Puśko
Białystok
socjolog
paweł karpowicz
białystok
architekt
Wojciech Mojsak
Białystok
geodeta
Anna Pszonak
Białystok
architekt
Karol Jurczyk
Białystok
Architekt
Jakub Popławski
Białystok
student
Robert Cieloszczyk
Białystok
programista
Przemysław Sajewski
Białystok
farmaceuta
Piotr Kempisty
Białystok
prawnik
Alicja Osipiuk
Białystok
Pięlęgniarka
Paulina Gajda
Czarna Białostocka
Architekt, Grafik
Paweł Laskowski
Białystok
-
Janusz Grycel
Białystok
architekt
Artur Fiedoruk
Białystok
student architektury
Karol Wiśniewski
Białystok
Architekt
Damian Kozłowski
Białystok
Student Architektury Wnętrz
Agnieszka Bartoszuk
Białystok
student
Marek Muszyński
Białystok
psycholog
Petitions by Great Joomla!



Facebook